Despre patrimoniul național, ca de Grand Prix

În Liban se construiește, ca peste tot. Vechiul se lasă, încet, să se degradeze, se distruge, iar apoi se înlocuiește cu ceva nou: 80% dintre clădirile înregistrate în patrimoniul local din Beirut au trecut prin asta. Dewar’s, cu ai săi 160 de ani de experiență în whisky și în păstrarea neschimbată a rețetelor (cu tot cu istoria atașată), s-a asociat cu mișcarea de conservare a  arhitecturii vechi. Cu Beirut-ul din secolul al 19-lea, clădirile în stil francez și otoman. Da, nu m-ar deranja nici pe mine să mă asociez cu asta :P

sursa: www.facebook.com/WorthDoingLebanon

sursa: www.facebook.com/WorthDoingLebanon

Campania A heritage worth saving a început cu o reclamă pe care nu trebuie neapărat s-o vedeți, pot s-o povestesc eu: el și ea, casă veche și murdară, se pregătesc să renunțe la bătrânică, se răzgândesc, o renovează și dau o petrecere super-classy la care se bea Dewar’s. Pentru că „unele lucruri pur și simplu merită făcute” (adică să reînvii patrimoniul pentru generațiile următoare). Un pic dulceag pentru gusturile mele, dar așa au pornit comunicarea.

Urmează o pagină Facebook unde oamenii trimiteau fotografii cu bucățelele de istorie pe care voiau ei să le păstreze, pe categorii: case și arhitectură, artă și cultură, bucătărie libaneză. Degradate și în pericol să fie distruse ori deja renovate. Libanul, în imagini vechi și noi, în care înălțimea medie a clădirilor tot crește. O aplicație pe telefon cu zonele istorice din Beirut.

La scurt timp după lansare, au obținut susținerea unor personalități locale pe care le-au prezentat drept “the doers” – cei care ajută la păstrarea tradiției prin muzică, fotografie, jurnalism. Apoi li s-a alăturat și cel mai important ONG libanez, Saving Beirut Heritage, împreună cu alte grupuri de activiști.

În total, campania a strâns 9390 de fani pe Facebook – platforma principală de comunicare în campanie – și a contribuit la mobilizarea numeroaselor organizații care lucraseră independent, până atunci, pentru salvarea patrimoniului național. Plus atenție din partea mass-media, în special pentru că pe parcursul campaniei a fost distrusă casa autorului Amin Maalouf, iar militanții A heritage worth saving au fost primii care au făcut informația publică pe Facebook, înaintea presei. Dewar’s promite și salvarea clădirilor istorice din Beirut (200 la număr), împreună cu un fond special pentru cauza lor, dar încă n-am găsit informații despre asta.

Campania tocmai a câștigat Grand Prix-ul la Dubai Lynx, iar mai jos aveți și filmul ei de prezentare. Deși o face să pară mult mai fancy decât am găsit-o eu pe internet. Un alt “deși” mare e melodia de fundal.

Ce voiam eu să zic, de fapt, este: iată campanie de Grand Prix, despre salvarea patrimoniului național. Că doar și noi suntem supărați din cauza asta, după cum am văzut pe Facebook cu Hala Matache.

Și iată și un alt proiect, din Arad, despre care aș fi scris făcând multe pauze, de uitat mai bine la rezultatele muncii autorilor (alkmy și pnea). Dar trebuie cercetare serioasă pentru ce fac ei, deci într-o ediție viitoare.

* articol încadrat la capitolul “hai că asta-i tare/am fi vrut să fim acolo/ne-a sucit mințile/oamenii ăștia au știut ce să facă etc.”

**Anca este Project Assistant la BORŢUN•OLTEANU și lucrează cu drag, spor și pe alocuri cu agitație pe multe proiecte europene + e suport de încredere pe D/G/TAL

Lasă un comentariu

Dacă nu ai mai comentat până acum, primul tău comentariu va intra în moderare.